A helyes tudatosság nem valamilyen...

A helyes tudatosság nem valamilyen célt szolgáló eszköz, hanem mindenekelőtt maga az út. Sokféleképpen használhatjuk az eszközöket, például egy kést. Ha ezt odaadjuk valakinek, lehet, hogy fafaragásra vagy zöldségaprításra használja, de az is lehet, hogy lop vagy öl vele. Az éber figyelem nem olyan, mint egy kés. Nem olyan eszköz, amely jóra és rosszra egyaránt szolgálhat. Mégis sokan eszközként beszélünk róla. Úgy fogalmazunk, hogy az éber figyelem segíti a gyógyulást, a megbékélést, ha bevetjük, akkor több pénzt kereshetünk, és hatékonyabban olthatjuk ki az ellenség életét.

A valódi éber figyelem nem csak a boldogsághoz vezető út, hanem maga a boldogság útja. Amikor gyakoroljuk a tudatos légzést, a belégzésünk nem eszköz, ami egy bizonyos célt szolgál. Ha tudjuk, hogyan lélegezzünk, rögtön örömöt, békét és gyógyulást találunk benne. Ha belégzés közben szenvedünk – ha azt gondoljuk, „most azért szenvedek, hogy később majd jobban érezzem magam” –, az nem a helyes tudatosság. A helyes tudatosság lényege, hogy az út minden lépése az út maga. Olyan módon kell gyakorolnunk, hogy azonnal békét, nyugalmat és örömet találjunk benne.

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete (Ursus Libris, 2022. Fordította: Máriás Petra.)